NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN TINGKAH LAKU.
Bab
kesembilan yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah pengurusan
tingkah laku. Bab ini menjelaskan mengenai definisi displin, langkah-langkah
mengatasi displin, pelaksananan disiplin di sekolah dan peranan guru dan PIBG.
Displin
definisikan sebagai peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang
murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik demi kesempurnaan
kehidupan. Prosedur tindakan disiplin sekolah. Pertama sekali ialah guru perlu
memberitahu pelajar akan kesalahan yang dilakukan dan hukuman terhadap
kesalahan tersebut. Pelajar juga seharusnya diberi peluang untuk memberi
keterangan bela diri. Seterusnya, pelajar boleh mengemukakan rayuan agar hukuman
dalam diringankan dan guru perlu mempertimbangkan rayuan tersebut. Prosedur
akhir adalah hukuman yang dikenakan haruslah adil. Hukuman yang harus dielakkan
adalah hukuman yang berbentuk penderaan, yang boleh menjatuhkan maruah
seseorang, dan tidak mematuhi Surat pekeliling ikhtisas.
Langkah-langkah
menyelesaikan masalah displin. Pertama, kesalahan yang dilakukan oleh pelajar
harus dilihat secara objektif. Guru tidak seharusnya bertindak terburu-buru dan
mengikut perasaan dalam mengenakan hukuman ke atas pelajar tersebut. Kedua,
mewujudkan suasana yang tenang semasa siasatan kes dibuat dan perlu mendapatkan
bukti-bukti yang sahih dan berusaha mendapatkan beberapa orang saksi. Ketiga,
memberi peluang pelajar membuat penjelasan. Keempat, membantu pelajar untuk
sedar akan kesalahan yang dilakukan. Ia boleh dilakukan dengan nasihat atau
rujuk pada guru kaunseling. Kelima, bagi menyelesaikan masalah displin yang
serius, guru perlu memaklumkan kepada pengetua agar tindakan sewajarnya dapat
dilaksanakan. Selain itu, kesalahan atau kes-kes berat boleh dirujuk terus
kepada pihak berkaitan seperti JPN, polis, JKM, AADK dan lain-lain.
Terdapat
beberapa pihak yang memainkan peranan penting dalam pengurus tingkah laku
pelajar. Antaranya ialah peranan dan tanggungjawab pihak sekolah. Pihak sekolah
perlu memperkenalkan mata pelajaran sivik agar boleh membantu masyarakat
mencapai keharmonian, toleransi dan kefahaman yang mendalam terhadap
tanggungjawabnya sebagai warganegara. Masalah disiplin sekolah seperti
merosakkan harta awam dan membuang sampah sesuka hati tidak akan berlaku lagi
dengan adanya kesedaran sivik yang tinggi.
Selain
itu, pelaksananan disiplin di sekolah-sekolah perlu tegas. Tanggungjawab
menegakkan disiplin tidak terhad kepada guru disiplin atau pengetua sahaja, bahkan
memerlukan kerjasama antara semua pihak. Semua guru adalah guru disiplin. Bagi
kes-kes tertentu seperti tingkah laku antisosial seperti merokok, ponteng
sekolah, mencederaan pelajar lain, tidak hormat guru atau melakukan jenayah
harus melaksanakan hukuman rotan ke atas pelajar-pelajar. Ini disebabkan
pelajar yang melakukan kesalahan disiplin tidak akan merasa sedih dan menyesal sekiranya
tidak dihukum atau dirotan. Dengan itu, pelajar sering untuk mengulangi
kesalahan yang sama.
Peranan
dan tanggungjawab guru, seseorang guru itu mestilah berlaku adil. Untuk berlaku
adil apabila menghukum seseorang pelajar, guru haruslah menyiasat dengan teliti
supaya tidak mudah terpedaya dengan tipu helah pelajar-pelajar yang semakin canggih
cara pembohongan mereka. Di samping itu, guru haruslah mempunyai perwatakan
yang baik. Tingkah laku guru haruslah boleh dicontohi dan diteladani oleh
pelajar didikannya.
Peranan
dan tanggungjawab PIBG. Menurut Mohammed Abdullah (dalam Chin, Low & Low,
2005) menjelaskan bahawa PIBG perlu mewujudkan suasana persekitaran yang baik
bagi membolehkan pelajar mencapai perkembangan jasmani, rohani, akhlak dan
pemikiran yang seimbang. Begitulah dapat mengurangkan bebanan dan tekanan
pelajar, seterusnya mengurangkan kadar masalah disiplin. PIBG juga haruslah
mengadakan aktiviti-aktiviti atau program sekolah untuk meningkatkan prestasi
akademik mahupun prasarana sekolah.
Kesimpulannya,
masalah tingkah laku pelajar akan dapat diatasi sekiranya ibu bapa dan pihak sekolah
mengetahui peranan dan tanggungjawab mereka dan seterusnya bergabung tenaga
bagi menangani masalah tersebut. Ibu bapa tidak sewajarnya terlalu bergantung
kepada sekolah sepenuhnya dalam melunaskan tanggungjawab mendidik anak-anak.
Selain itu, guru-guru pula janganlah memandang sebelah mata akan kesalahan yang
dilakukan oleh pelajar dengan memegang alasan mereka bukan guru disiplin atau
guru kaunseling kerana tanggungjawab menegakkan disiplin tidak terhad kepada
guru disiplin atau pengetua sahaja, bahkan memerlukan kerjasama antara semua
pihak.
RUJUKan
Chin, P.
L., Low, L. C., & Low, Y. Y. (2005). Isu-Isu
Masalah Disiplin Pelajar: Pendekatan dan Penyelesaian. Diperoleh daripada http://www.fp.utm.my/ePusatSumber/listseminar/5.IsuPendidikan05/Kertaspenuh/Kertas%2018.pdf
No comments:
Post a Comment