NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN PENASIHATAN MURID.
Bab
kesepuluh yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan penasihatan murid. Bab ini menjelaskan mengenai 3 elemen dalam
pengurusan penasihatan murid iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring.
Bimbingan
merupakan proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan
kepada kehidupan mereka. Penasihatan pula merupakan proses menasihati individu
atau kumpulan. Ia lebih kepada menginginkan yang terbaik untuik orang yang
dinasihatkan. Ciri-ciri penasihatan ialah tertumpu pada masalah, berbentuk
arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti dan ia
juga merupakan strategi paling cepat untuk mengatasi permasalahan. Perbezaan
antara penasihatan dan kaunseling ialah penasihatan berfokus kepada
permasalahan yang dihadapi. Ia juga boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja.
Manakala bagi kaunseling pula berfokus kepada individu bermasalah. Ia pula
dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling.
Menurut
Tiwi Binti Kamidin menjelaskan bahawa “Terdapat dua perkara utama dalam sistem mentor
iaitu sistem ini merujuk kepada seseorang individu yang berinteraksi dengan
individu lain. Interaksi ini melibatkan tindakan-tindakan iaitu membimbing,
menyokong, memberi nasihat dan menjalankan kaunseling. Oleh itu, seorang mentor
adalah individu yang lebih tua, berpengalaman dan berkelayakan untuk membantu
seseorang yang lebih muda dan kurang berpengalaman. Oleh itu, di peringkat
sekolah, maktab mahupun universiti, sistem mentor adalah sistem di mana guru
atau pensyarah berperanan dan membantu, membimbing, mengajar, memberi sokongan
serta galakan dalam usaha memupuk potensi pelajar agar berkembang dan
meningkat, bukan sahaja dari segi akademik malah peribadi. Konsep sistem mentor
bolehlah dianggap seperti konsep kakak, abang atau ibu bapa angkat kepada
pelajar.”
Faedah
kepada mentor ialah dapat membina kemahiran pemantauan dalam sesebuah
organisasi, membina kepuasan diri dan dapat berkongsi pengalaman yang sedia
ada. Manakala faedah bagi mentee pula berjaya membina hubungan baik dengan
orang lain, membimbing mentee menyelesaikan masalah, mengurangkan kadar jenayah
di sekolah dan memupuk semangat pelajar di sekolah.
Kemahiran
asas dalam bimbingan dan penasihatan terbahagi kepada dua iaitu kemahiran
melayan dan mendengar dan kemahiran komunikasi berkesan.
Kemahiran
komunikasi yang berkesan adalah dengan menggunakan bahasa yang tepat dan mudah
difahami. Selain itu, penyampai perlu berkeyakinan dan menampakkan kemesraan
serta mewujudkan kepercayaan mendengar.
Terdapat
beberapa etika dalam bimbingan dan penasihatan iaitu guru perlu menghormati
murid dan tiada wujudnya unsur diskriminasi. Selain itu, guru juga seharusnya
bertanggungjawab dalam membantu dalam menyelesaikan permasalahan murid.
Seterusnya, guru perlu menjaga rahsia murid. Segala permasalahan murid yang
diceritakan semasa sesi kaunseling tidak seharusnya disampaikan kepada orang
lain.
Kesimpulannya
setiap guru perlu menguasai ilmu dalam pengurusan penasihatan murid agar guru
mampu membantu menyelesaikan segala masalah dengan dihadapi oleh murid mereka.
RUJUKAN
Tiwi Binti Kamidin. (2004).
PENDEKATAN SISTEM MENTOR DALAM PENGURUSAN TINGKAH LAKU BERMASALAH. Jurnal Penyelidikan MPBL, 5, 56-64, http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/Jurnal2004/tiwi2004.pdf
No comments:
Post a Comment