NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
STRATEGI
MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN (bilik darjah/makmal/studio/dll).
Bab
kelapan yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah strategi
mengurus bilik pembelajaran (bilik darjah/makmal/studio/dll). Bab ini
menjelaskan mengenai tiga faktor strategi mengurus bilik pembelajaran iaitu
faktor fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah.
Benoit
dan Trigeorgis (dalam Anna Sam, 2014) menjelaskan bahawa strategi membawa
maksud pelbagai cara untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat didefinisikan
sebagai perilaku yang diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai
tindakan terkait dengan keadaan atau permainan. Manakala pengurusan bilik
pembelajaan pula merujuk kepada proses perancangan, perorganisasian, dan
kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan suasana yang
berkesan. Menurut Richards (dalam Ahmad Zabidi Abdul Razak, 2006) menjelaskan bahawa “pengurusan bilik
darjah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan
serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajarn dapat
dilaksanakan dengan berkesan.”
Faktor
yang mempengaruhi strategi mengurus bilik pembelajaran ialah faktor fizikal
bilik darjah. Fizikal bilik darjah ini menitikberatkan penyusunan bilik darjah.
Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar,
keadaan in dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran. Pengurusan
bilik darjah memerlukan rutin bilik darjah. Tujuan rutin bilik darjah adalah
untuk menimbulkan rasa tanggungjawab, perasaan seronok dan bekerjasama di
kalangan pelajar. Ia juga dapat menjimatkan masa dan tenaga. Kegiatan rutin
bilik darjah adalah seperti membuat pemeriksaan tentang keadaan fizikal bilik
darjah, menyediakan bahan pelajaran dan menyusun dengan betul dan mudah
dicapai, menetapkan waktu yang sesuai untuk melakukan rutin bilik darjah dan
merancang sesuatu rutin itu dengan sempurna dan bersistem. Faedah rutin bilik
ialah proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan teratur,
pengurusan rutin yang teratur dapat menjimatkan masa guru dan pelajar, rutin
akan menyemai nilai-nilai murni di kalangan pelajar, dan akhir sekali
pengurusan rutin bilik darjah yang sempurna dan cekap akan menimbulkan rasa
selamat kepada pelajar.
Faktor
yang seterusnya ialah interaksi dalam bilik darjah. Terdapat beberapa jenis
interaksi bercorak lisan iaitu interaksi sehala atau tradisional, interaksi dua
hala antara guru dan murid, interaksi dua hala antara murid dan murid,
interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid dan
akhir sekali interaksi berkomputer. Interaksi sehala ialah interaksi bilik
darjah di mana guru yang mengawal segala aktiviti P&P yang berlaku di dalam
kelas. Interaksi dua hala antara guru dan murid ialah guru menggunakan
pendekatan yang berlainan seperti perbincangan atau kaedah induktif. Interaksi
dua hala antara murid dengan murid ialah guru menggunakan pendekatan kumpulan,
kertas kerja, kaedah bermain dan lakonan sebagai aktiviti dalam p&p. Interaksi
pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid ialah guru
menggunakan kaedah dan teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan,
pendekatan kumpulan, perbincangan, ujikaji dan kaedah penyelesaian masalah.
Faktor
yang terakhir adalah iklim bilik darjah. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan
perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah
menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru
tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan.
Iklim bilik darjah terbahagi kepada 3 iaitu suasana fizikal, suasana sosial dan
suasana emosi. Suasana fizikal melibatkan unsur fizikal bilik darjah.
Perancangan dan penyusunan ini melibatkan mengorganisasi, merancang dan
penggunaan ABM, APD,
kerusi, meja, papan tulis dan sebagainya. Bagi mencapai suasana sosial bilik
darjah, guru akan mengkaji melalui pemerhatian biasa teknik sosiometri.
Sosiometri merupakan teknik untuk mencari dan menunjukkan perhubungan individu
dengan pelajar. Akhir sekali, suasana emosi bilik darjah. Ia melibatkan
gabungan berbagai-bagai perkara iaitu suara, kelucuan, penggunaan pujian,
kawalan, kepimpunan dan kaedah mengajar.
Kesimpulannya, strategi
mengurus bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur
fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Oleh itu, guru memainkan penting
untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan
matlamat dan objektif pembelajaran.
Rujukan
Ahmad Zabidi Abdul Razak.
(2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap Motivasi
Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31,
3-19, http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749
Aniez. (2012). Mengurus Iklim Pembelajaran Positif.
Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif
Anna Sam. (2014). STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
(BD). Diperoleh daripada https://prezi.com/pgbppf14o2kf/strategi-mengurus-bilik-pembelajaran-bd/
Jue Khazali. (2015). Kepentingan Iklim Sekolah Yang
Positif. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/doc/262241383/Kepentingan-Iklim-Sekolah-Yang-Positif
Siti Shamzela. (2011). KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG
POSITIF. Diperoleh daripada http://sshamzela.blogspot.com/2011/05/kepentingan-iklim-sekolah-yang-positif.html
Zalina Ina. (2012). Mewujudkan Iklim Bilik Darjah Yang
Kondusif. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/86625589/Mewujudkan-Iklim-Bilik-Darjah-Yang-Kondusif
No comments:
Post a Comment