NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN SUMBER.
Bab
ketujuh yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan sumber. Bab ini menjelaskan mengenai konsep pusat sumber, fungsi
pusat sumber, ciri-ciri pusat smber yang berkesan dan langkah-langkah
pembentukan Pusat Sumber Sekolah (PSS) yang berkesan
Menurut Yusof Boon & Rohaizad Selemin, "Pusat Sumber Sekolah
merupakan komponen yang berfungsi secara berkesan dalam mewujudkan pembelajaran
yang kondusif dan selesa. Peranan dan sumbangan Pusat Sumber Sekolah terhadap
proses pengajaran dan pembelajaran khususnya serta pendidikan umumnya dapat
membantu para pelajar meluaskan pandangan serta menguatkan nilai dalam diri
mereka
(Kadir,
1993)”. Pusat sumber berkonsepkan suatu tempat yang memberikan suasana
pembelajaran kendiri yang selesa, menawarkan perkhidmatan yang membolehkan
pelanggan mendapatkan kemahiran dalam pembelajaran, koleksi bahan yang lengkap
dan dikemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan dan juga berperanan
sebagai agen perubahan yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan terhadap
pembelajaran.
Fungsi
pusat sumber adalah sebagai tempat yang menyediakan koleksi bahan untuk
keperluan kurikulum dan ko-kurikulum. Ia juga berkhidmat sebagai pusat bahan
dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran. Pusat sumber juga
bertindak sebagai pintu masuk maklumat dari agensi luar dan tempat untuk
pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan. Selain itu, pusat sumber
berperanan sebagai penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat,
pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri dan penyelia keperluan terkini
teknologi pendidikan.
Ciri-ciri
pusat sumber yang berkesan adalah terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan
PSS, warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS, perkhidmatan dan koleksi
digunakan dalam proses P&P. Seterusnya, lokasi PSS yang strategik dimana
terletak di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi.
Warga sekolah juga akan suka dan senang untuk berkunjung dan menggunakan PSS.
Lantaran itu juga, mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan
menarik juga merupakan salah satu ciri pusat sumber yang berkesan.
Terdapat
beberapa langkah-langkah pembentukan PSS yang berkesan. Antaranya ialah dengan
merancang pengoperasian dan pengurusan perkhidmatan. Yang kedua ialah
menubuhkan AJK dan pelantik kaki tangan kemudian menyediakan latihan dan
bengkel untuk kaki tangan (petugas). Langkah-langkah yang ialah dengan
menitikberatkan kemudahan fizikal dan keceriaan, mengadakan promosi dan galakan
kepada pengguna, mengemaskini rekod pengurusan (koleksi) dan akhir sekali
melaksanakan penyemakan stok dan menyediakan laporan tahunan.
Kesimpulannya,
pusat sumber sekolah bukan sahaja sekadar tempat untuk mendapatkan maklumat dan
rujukan tetapi juga berperanan sebagai sektor perkhidmatan, koleksi dan agen perubahan.
RUJUKAN
Boon, Y., & Selemin, R. (2010).
Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Pengajaran Guru Di Dua Sekolah
Menengah Kebangsaan Di Kawasan Skudai. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/11786018.pdf
No comments:
Post a Comment