NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN BILIK DARJAH.
Bab
keenam yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan bilik darjah. Bab ini menjelaskan mengenai lima elemen pengurusan
bilik darjah. Pengurusan bilik darjah merupakan proses yang melibatkan
penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi
antara murid. Pengurusan bilik darjah terbahagi kepada lima elemen iaitu
aktiviti pengajaran berkumpulan, pusat pembelajaran, pengurusan sumber,
aktiviti pengajaran individu dan penyediaan bahan.
Aktiviti pengajaran
berkumpulan ini adalah kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan
aktiviti dalam kumpulan. Murid dikelompokkan sama ada dalam kumpulan sama kebolehan atau berbeza
kebolehan. Tujuannya adalah untuk menggalakkan penglibatan aktif
individu, memupuk kerjasama antara murid, memudahkan guru membimbing murid dan
murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah. Prinsip pengajaran
berkumpulan ialah guru perlu bersedia dalam menghadapi pelbagai situasi,
aktiviti yang dibuat perlu dirancangan terlebih dahulu sebelum dilaksanakan di
dalam bilik darjah, guru juga harusnya memberi penerangan yang jelas mengenai
tugasan dan akhir sekali perhatian sama rata diberikan kepada semua kumpulan.
Seterusnya, aktiviti
pengajaran dan pembelajaran individu merupakan pembelajaran di mana murid akan
mengusai kemahiran mengikut kebolehan mereka. Pengajaran individu boleh
dilakukan dengan menjalankan aktiviti dalam kumpulan yang kecil. Guru perlu
menyediakan situasi pembelajaran yang dapat meransang murid untuk belajar.
Tujuannya adalah untuk menggalakkan murid untuk memperkembangkan kemahiran
berfikir dan bertindak dengan sendiri. Murid juga akan dapat keyakinan diri dan
mempunyai motivasi untuk belajar.
Pusat pembelajaran merupakan
ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan dibina
mengikut kreativiti guru dan murid. Ia bertujuan untuk mewujudkan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal. Sesi pengajaran
juga dapat dilakukan dengan pelbagai teknik, kaedah dan pendekatan. Pusat
pembelajaran juga berfungsi sebagai tempat untuk mempamerkan hasil kerja murid
bagi membina kreativiti dan keyakinan murid. Menurut Mohd Hasani Dali
& Mohamad Johdi Salleh, "Kronowitz (2004) mencadangkan agar guru
menyediakan satu sudut yang boleh membantu pelajar mengisi masa yang terluang
dalam satu suasana yang berbeza berbanding bilik darjah mereka
tetapi masih mengekalkan budaya belajar pada ruang tersebut
seperti perpustakaan mini."
Penyediaan bahan juga
merupakan salah satu elemen pengurusan bilik darjah. Bahan pengajaran adalah
apa sahaja bahan yang digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Ia juga
dikenali sebagai media pendidikan iaitu seperti perkakasan, bahan atau
perisian. Tujuan bahan pengajaran digunakan adalah untuk meransang situasi
pembelajaran yang lebih menarik, memudahkan guru untuk menjelaskan apa yang
hendak diajar dan secara tidak langsung membantu murid untuk memahami apa yang
diajar yang lebih cepat dan mudah.
Akhir sekali, pengurusan
sumber ialah satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta
alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna. Ia bertujuan untuk
mendorong perkembangan pembelajaran murid, menimbulkan minat dan semangat untuk
murid belajar dan membina suasana dan persekitaran pendidikan yang mencabar.
Namun terdapat kekangan dalam pengurusan sumber seperti bilik darjah yang
kecil, kekurangan perabot untuk mewujudkan sudut menarik, kekurangan bekas
untuk penyimpanan bahan dan kekurangan bahan serta alat.
Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah
adalah untuk membantu guru mengendalikan dan menguruskan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran dalam bilik darjah dengan lebih mudah. Pengetahuan yang
mendalam tentang pengurusan bilik darjah akan memberikan keyakinan dan menjimatkan
masa guru dalam semasa menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Rujukan
Mohd Hasani
Dali & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Pengurusan
Bilik Darjah. Diperoleh daripada
http://irep.iium.edu.my/13309/1/Chapter_-_Pengurusan_Bilik_Darjah_-_2009.pdf
No comments:
Post a Comment