NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN MURID.
Bab kelima yang
dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah pengurusan
murid. Bab ini menjelaskan mengenai jenis kesediaan belajar, masalah perbezaan
kesediaan belajar, konsep motivasi, kaedah meningkatkan motivasi pelajar dan
implikasi motivasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Jenis
kesediaan belajar iaitu kesediaan kognitif, afektif dan psikomotor. Kesediaan
kognitif bergantung kepada keupayaan mental untuk berfikir dan memahami.
Perkembangan mental seseorang juga bergantung kepada umur. Kesediaan afektif
pula merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, dan minat dalam
menerima pelajaran yang diperolehi. Pelajar akan lebih aktif dan agresif dalam
menerima pengajaran sekiranya mereka mempunyai minat untuk belajar. Kesediaan
psikomotor pula tertumpu kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada
tindakan fizikal. Terdapat dua faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar iaitu
pengalaman dan kematangan. Manakala terdapat beberapa faktor yang mendorong
kepada masalah perbezaan kesediaan belajar iaitu perbezaan perkembangan mental,
perbezaan sikap dan minat, perbezaan kadar pertumbuhan fizikal, perbezaan
keyakinan diri, perbezaan jantina dan akhir sekali perbezaan dalam diri
individu.
Di
samping itu, bab ini juga menjelaskan konsep motivasi. Motivasi merupakan
tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri. Dengan adanya motivasi ia
akan dapat membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai. Menurut Ahmad Zabidi Abdul Razak, "Menurut Rotter (1975) yang
membentangkan Teori Motivasi Pembelajaran Sosial, individu yang mengetahui
kaitan antara kelakuan mereka dan kesan yang dialami mempunyai kecenderungan
kawalan dalaman yang kuat. Mereka tahu bahawa tindakan yang mereka ambil akan
mempengaruhi apa yang berlaku kepada mereka." Guru yang sentiasa
memberikan motivasi kepada murid-murid akan mendorong mereka untuk berusaha
bersungguh-sungguh.
Terdapat
beberapa kaedah bagaimana guru dapat meningkatkan motivasi kepada pelajar.
Pertama sekali adalah dengan memberi peneguhan positif dan negatid. Peneguhan
positif akan membantu pelajar untuk mencapai matlamat dan hasil pembelajaran
yang ditetapkan oleh guru. Guru boleh memberi peneguhan positif dengan cara
memberi pujian dan hadiah. Peneguhan negatif pula bertujuan untuk mengelakkan
tingkah laku negatif yang boleh menghalang kelicinan proses Pengajaran dan
Pembelajaran. Contoh peneguhan negatif adalah seperti mengasingkan tempat duduk
pelajar yang bermasalah dari segi tingkah laku. Kaedah lain yang dapat
meningkatkan motivasi kepada pelajar adalah dengan menyediakan suasana bilik
darjah yang kondusif, menentukan sasaran dan taraf pencapaian akademik yang
perlu dicapai oleh pelajar, memberi penglibatan kepada semua pelajar dalam
aktiviti pembelajaran di dalam atau luar kelas, menggalakkan suasana
tolong-menolong dalam kalangan pelajar dan mendorong pelajar lemah untuk
meningkatkan pencapaian kerja mereka. Implikasi motivasi dalam pengajaran
dan pembelajaran ialah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang
menyeronokkan, dapat meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti akademik,
pencapaian pelajar dapat dipertingkatkan, dan mampu membangkitkan naluri ingin
tahu pelajar.
Kesimpulannya,
suasana pembelajaran yang bermotivasi akan membantu pelajar untuk memperoleh
pencapaian yang lebih baik. Sekiranya
suasana pembelajaran yang positif, guru dan murid akan lebih bermotivasi dan
pada masa yang sama aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan
baik.
Rujukan
Ahmad Zabidi Abdul Razak.
(2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap Motivasi
Pembelajaran. Jurnal Pendidikan,
31, 3-19, http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749
No comments:
Post a Comment