NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
KEPIMPINAN DAN ORGANISASI.
Bab
keempat yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
kepimpinan dan organisasi. Bab ini menjelaskan mengenai struktur jawantankuasa
panitia mata pelajaran, bidang tugas pengetua, guru penolong kanan dan
kaunselor. Terdapat empat struktur Jawatankuasa Panitia Mata Pelajaran.
Diketuai oleh pengerusi iaitu guru kanan mata pelajaran, diikuti oleh naib
pengerusi iaitu ketua panitia seterusnya setiausaha dan akhir sekali ahli iaitu
guru mata pelajaran. Turut dijelaskan bidang tugas pengetua, penolong kanan dan
kaunselor.
Pengetua
bertanggungjawab dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah. Di
samping itu juga beliau ditugaskan untuk mempertingkatkan Kurikulum dan
Kokurikulum serta memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian
Pelajaran Malaysia. Tidak ketinggalan juga, perlu mewujudkan hubungan dua hala
dengan komuniti dan agensi-agensi luar juga merupakan salah satu tanggungjawab
seorang pengetua.
Bagi
bidang tugas penolong kanan pula, penolong kanan perlu menggantikan pengetua
semasa ketiadaan beliau. Tugasan pengetua akan dijalankan oleh penolong kanan
semasa ketiadaannya. Penolong kanan juga akan membantu pengetua dalam
penyeliaan dan penilaian proses pengajaran. Selain itu, penolong kanan turut
membantu pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
Bertanggungjawab kepada pengetua dalam hal kurikulum, pentadbiran, hubungan
masyarakat dan keselamatan juga merupakan salah satu bidang tugas penolong
kanan.
Menurut Ahmad Jawahir
Tugimin, Rosli Saadan Mohd Nizam Yusof & Hazmilah Hasan. “GPK Akademik
bertanggungjawab membantu Pengetua, bekerjasama dengan GPK lain untuk
melicinkan pentadbiran dan pengurusan sekolah selain tugas hakiki
mengajar. Beliau merupakan orang yang menjadi tulang belakang selepas
ketiadaan Pengetua dan mempunyai tugas yang rencam dari segi keselamatan,
kelicinan
proses pengajaran dan pembelajaran, membuat perancangan dan takwin sekolah
serta membantu melaksanakan program sekolah yang pelbagai. Manakala GPK Hal
Ehwal Murid pula bertanggungjawab kepada pengurusan pelajar dari segi disiplin,
kawalan kelas, kesihatan pelajar dan tugas mengajar. GPK Kokurikulum banyak
menumpukan pada pelaksanaan program kokurikulum seperti sukan, persatuan,
kelab, badan beruniform, dan tugas mengajar.”
Kaunselor
sekolah merupakan individu yang akan membantu pelajar bagi memahami dirinya
dalam hubungannya dengan dunia sosial dan psikologi. Seterusnya, kaunselor
ditugaskan untuk membantu pelajar memahami sikap, mencungkil minat, bakat dan
kebolehan pelajar tersebut. Selain itu, melalui sesi kaunseling akan dapat
memberi pelajar peluang untuk menyempurkan kendiri diri.
Kesimpulannya,
memang amat jelas bahawa tanggungjawab dan peranan yang dimainkan oleh kalangan
GPK amat berat dan mencabar. Apatah lagi jika enrolmen pelajar sesebuah sekolah
berkembang besar, sudah pasti task mereka bertambah dan sering menguji
ketabahan dan kesabaran mereka.
RUJUKAN
Ahmad Jawahir Tugimin, Rosli Saadan, Mohd Nizam Yusof
& Hazmilah Hasan. (2009). Perkaitan persepsi terhadap organisasi dengan
kepuasan kerja dalam kalangan guru penolong kanan sekolah menengah negeri
Melaka. Journal of Human Capital
Development, 2(1), 65-75, http://journal.utem.edu.my/index.php/jhcd/article/download/2491/1567
No comments:
Post a Comment