Saturday, 8 December 2018

KPS3014 BAB 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR.


NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2

KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR.

Bab ketiga yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah kajian pengurusan dan pembelajaran pelajar. Bab ini menjelaskan mengenai definisi pengurusan dan pembelajaran, kepentingan pengurusan dan pembelajaran dalam profesion perguruan, definisi dan prinsip pengajaran serta faktor yang mempengaruhi kesediaan pelajar.
Pengurusan dan pembelajaran dikatakan penting dalam profesion perguruan adalah kerana pengurusan yang cekap akan dapat meningkat mutu kerja guru. Menurut Stoner (1984) menjelaskan bahawa "Pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan." Manakala, pembelajaran pula adalah perubahan tingkah laku yang berlaku pada pelajar akibat daripada berinteraksi dengan persekitaran (Baharuddin et.al, 2001). Khalid (2002) menyatakan prinsip pembelajaran yang berkesan adalah berdasarkan kepada gagasan atau konsep yang menekankan kaedah atau cara pembelajaran menyeluruh untuk pandu sendiri (selfdriven) pelajar. Kepentingan pengurusan juga adalah untuk menambah pengetahuan, meningkatkan produktiviti dan tentunya bagi memperoleh keredhaan Allah.
Pengajaran adalah pemilihan kaedah atau strategi untuk menyusun maklumat, aktiviti, pendekatan dan media untuk membantu pelajar mencapai objektif yang telah ditetapkan (Baharuddin et.al, 2001). Terdapat beberapa prinsip pengajaran iaitu kepelbagaian teknik, penglibatan pelajar, ambil kira perbezaan individu, dan pengalaman sedia iaitu mengkaitkan p&p dengan pengalaman pelajar.
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi kesediaan pelajar. Antaranya adalah kematangan fizikal, daya tumpuan di dalam bilik darjah, dorongan, sosial dan persekitaran dan bahan pembelajaran yang menarik dan berkaitan dengan pengalaman mereka.
Kesimpulannya, kejayaan pelajar adalah bergantung kepada sejauh mana keberkesanan dan kemampuan seseorang dalam menghayati dan seterusnya usaha yang dilakukan untuk mencapai matlamat kejayaan. Di samping itu, kajian pengurusan dan pembelajaran pelajar sangat penting dalam usaha mewujudkan sekolah yang berkesan.

RUJUKAN
Stoner (dalam Amir Din. (2015). pengurusan dan pembelajaran pelajar. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/AamirDin/pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar

Baharuddin (dalam Anis Aida. (2014). pengurusan dan pembelajaran pelajar. Diperoleh daripada https://prezi.com/ly4bk_ngmoy6/pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar/


Khalid ((dalam Anis Aida. (2014). pengurusan dan pembelajaran pelajar. Diperoleh daripada https://prezi.com/ly4bk_ngmoy6/pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar/

No comments:

Post a Comment