Saturday 8 December 2018

KPS3014 BAB 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN.


NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2

INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN.

Bab kedua yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah interaksi dan pembelajaran. Bab ini menjelaskan mengenai interaksi dalam pembelajaran, bentuk-bentuk interaksi pembelajaran dan konsep-konsep sosiologi pembelajaran.
Interaksi merupakan tindakan yang berlaku antara sekurang-kurangnya dua pihak. Antara jenis-jenis interaksi semasa proses P&P adalah interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi kumpulan dan interaksi antara kumpulan. Interaksi sehala guru-pelajar merupakan bentuk interaksi dimana pelajar akan menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan oleh guru. Pelajar tidak diberi peluang untuk berinteraksi dengan pelajar lain. Interaksi jenis ini tidak dapat membantu meningkat dan mengembangkan daya pemikiran pelajar. Seterusnya, interaksi dua hala, interaksi ini wujud bila mana guru akan bertanya dan pelajar perlu menjawab atau sebaliknya. Interaksi dua hala dapat mendorong pelajar untuk lebih aktif dalam menyoal dan menyatakan pendapat. Selain itu, terdapat juga interaksi kumpulan di mana interaksi ini berlaku apabila wujudnya aktiviti kumpulan. Pelajar akan berinteraksi sesama mereka di dalam kumpulan manakala guru pula akan bertindak sebagai pemudahcara. Interaksi sebegini bukan sahaja dapat menjana idea berkualiti daripada pelajar malahan ia juga memupuk nilai positif dalam diri setiap pelajar.
Menurut I Wayan Santyasa (2007). "Di samping sebagai fasilitator, secara lebih spesifik peranan guru dalam pembelajaran adalah sebagai expert learners, sebagai manager, dan sebagai mediator. Sebagai expert learners, guru diharapkan memiliki pemahaman mendalam tentang subjek yang diajar, mampu menyediakan waktu P&P yang mencukupi, dapat memonitor proses belajar dan pembelajaran, dan dapat mengubah strategi pengajaran bagi mencapai tujuan. Sebagai manager, guru bertanggungjawab memonitor hasil belajar para pelajar dan masalah-masalah yang dihadapi mereka, memonitor disiplin kelas dan hubungan Interpersonal, dan memonitor ketepatan penggunaan waktu dalam menyelesaikan tugas" (ms. 5). Akhir sekali, interaksi antara kumpulan, ia akan wujud apabila berlakunya sesi pembentangan dimana akan adanya sesi soal jawab di antara kumpulan pembentang.
Bab ini juga membincangkan tentang bentuk-bentuk komunikasi, jenis-jenis komunikasi dan kemahiran komunikasi yang berkesan. Komunikasi merupakan pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat ke sumber penerima maklumat. Antara bentuk-bentuk komunikasi adalah komunikasi lisan iaitu berbentuk bahasa, intonasi suara dan dialek, komunikasi tanpa lisan iaitu berbentuk gerak isyarat, komunikasi persuratan dan komunikasi visual. Terdapat 4 jenis komunikasi iaitu komunikasi intraperibadi, komunikasi antara peribadi, komunikasi kumpulan dan komunikasi keorganisasian.
Turut dijelaskan kemahiran-kemahiran yang diperlukan bagi mencapai komunikasi yang berkesan, antaranya ialah kemahiran tingkah laku, kemahiran menimbulkan minat orang, kemahiran memberi perhatian, kemahiran mendengar, kemahiran pemerhatian, kemahiran mengemukakan soalan, kemahiran memberi refleksi perasaan dan kemahiran memberi maklum balas
Kesimpulannya, interaksi yang berkesan penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Hal ini kerana interaksi merupakan proses utama bagi guru menyampaikan ilmu pengetahuan kepada para pelajarnya.

RUJUKAN

Fathmalyn Abdullah. (2006). Bab: 2 Interaksi dan Pembelajaran. Diperoleh daripada https://missugliest.blogspot.com/p/bab-2.html

I Wayan Santyasa. (2007). MODEL-MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF. Diperoleh daripada http://www.academia.edu/download/41170972/MODEL_MODEL_PEMBELAJARAN.pdf

Puteri Farahin. (2014). Interaksi dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Diperolehi daripada https://www.slideshare.net/puterifasya/interaksi-dalam-pengajaran-dan-pembelajaran-pdp


No comments:

Post a Comment