NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
SEKOLAH DAN PERSEKITARAN.
Bab
ke-13 yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah sekolah
dan persekitaran. Bab ini menjelaskan mengenai persekitaran sekolah, definisi perkongsian
pintar dan hubungan antara sekolah dan ibu bapa (PIBG)
Odogwu
et al. (2011) menyatakan bahawa “persekitaran sekolah sebagai persekitaran
sosial (hubungan guru-pelajar, hubungan dengan guru-guru lain dan pengetua
sekolah), persekitaran afektif (kesejawatan, kesaksamaan gender, rasa
keberkesanan guru dan kebebasan kakitangan) dan persekitaran akademik
(pembangunan profesional guru, sumber dan peralatan serta tekanan kerja).
Tableman (2004) telah mengenal pasti empat aspek persekitaran sekolah, iaitu
pertama sekali ialah persekitaran fizikal yang mesra dan kondusif untuk
pembelajaran. Kedua adalah persekitaran sosial yang menggalakkan komunikasi dan
interaksi. Seterusnya, persekitaran yang berkesan yang menggalakkan rasa
kekitaan dan harga diri. Dan aspek yang terakhir adalah persekitaran akademik
yang menggalakkan pembelajaran dan memenuhi diri.”
Perkongsian Pintar
bermaksud hubungan tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat yang
bertujuan untuk mencapai matlamat atau objektif yang sama. Sekolah, ibu bapa dan
masyarakat perlu ada hubungan yang mantap dan akrab. Matlamat perkongsian
pintar adalah untuk menjadikan sekolah sebagai sebuah institusi sosial tidak
wujud bersendirian. Selain itu, menjadikan sekolah sebagai sebuah institusi
sosial yang kompleks. Bagi mencapai matlamat perkongsian ini memerlukan
keprihatinan dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat dalam
mengatasinya.
Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG) adalah sebuah organisasi yang penting terhadap perkembangan
sesebuah sekolah. Hubungan antara sekolah dan ibu bapa (PIBG) adalah ibu bapa
hendaklah menjadi role model kepada anak. Salah satu peranan yang boleh dimainkan
oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa. PIBG juga
bertindak untuk membela nasib guru. Hubungan yang mesra antara sekolah dan ibu
bapa akan dapat melenyapkan prasangka antara ibu bapa dan guru. Perbincangan boleh diadakan
dari semasa ke semasa dengan pihak
sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi. Peranan
dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan
pencapaian sekolah. Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang
terbilang.
Kesimpulannya, memahami bagaimana
persekitaran sekolah mampu meningkatkan penglibatan pelajar dalam
aktiviti-aktiviti yang dianjurkan di sekolah. Semua pihak perlu berusaha
memperbaiki dan mempertingkatkan persekitaran sekolah supaya dapat mempengaruhi
penglibatan pelajar.
RUJUKAN
Odogwu et
al. (dalam Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir & Soaib Asimiran. (2013).
Hubungan Persekitaran Sekolah dengan Penglibatan Pelajar dalam Aktiviti
Kokurikulum di Sekolah Menengah. Jurnal
Pendidikan Malaysia, 38(2), 1-9, http://www.ukm.my/jurfpend/JPM%2038(2)2013/1mohdfadli.pdf
No comments:
Post a Comment