NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN.
Bab
ke-14 yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan alam pembelajaran. Bab ini menjelaskan mengenai definisi pengurusan
alam pembelajaran, kemahiran asas yang diperlukan oleh guru dalam mengurus
pembelajaran, kepentingan pengurusan alam pembelajaran dan
Menurut
Samsudin Md Noor, "pengurusan alam pembelajaran membawa maksud satu proses
untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat
kumpulan." Manakala menurut Lee Shok Mee pula menjelaskan bahawa
"alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat
meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah
laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu."
Kemahiran
yang perlu ada pada seorang guru untuk menguruskan pembelajaran di dalam bilik
darjah adalah pengetahuan guru mengenai nama dan latar belakang pelajar.
Menurut Bartlett (2004), beliau menyatakan "seorang guru perlu mengingati
nama dan mengetahui latar belakang pelajar-pelajarnya. Secara tidak langsung
akan menunjukkan guru itu mengambil berat terhadap kesemua pelajarnya di bilik
darjah. Pelajar akan merasakan hubungan yang lebih rapat dan mesra dengan guru.
Guru pula mampu mendekati pelajarnya, memilih teknik yang paling sesuai untuk
mendidik dan seterusnya mendorong mereka untuk terus berusaha ke arah
peningkatan kecemerlangan akademik serta sahsiah diri mereka." Selain itu
guru perlu tahu akan prosedur menetapkan peraturan di bilik darjah. Guru juga
harus membuat perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik
darjah.
Terdapat
beberapa fasa dalam pengajaran dan pembelajaran. Yang pertama ialah pra
perancangan iaitu guru mempunyai gambaran mental mengenai keseluruhan
pengjaran. Fasa kedua ialah perancangan aktif dimana guru perlu menulis
rancangan mengajar, menyediakan nota, membina power point atau model,
memastikan peralatannya masih berfungsi baik dan sesuai digunakan dan
menyediakan senarai semak. Fasa ketiga ialah perancangan semasa, guru perlu
mendapat maklum balas tentang kefahaman pelajar, mengubahsuai mengikut
keperluan dan keadaan semasa serta mengulangi pelajaran yang lepas. Fasa akhir
ialah pasca perancangan dimana guru perlu menyedari kelemahan pengajaran,
mengesan kekuatan pengajarannya dan membuat catatan tentang perubahan yang
diperlukan.
Kepentingan
pengurusan alam pembelajaran ialah menurut Noraisah Ibni Qasim, pengurusan alam
pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar,
memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran tercapai serta tidak
membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran
tersebut.
Kesimpulannya,
pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh para guru supaya
minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan
maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.\
RUJUKAN
Samsudin
Md Noor (dalam Nurelida. (2015). KPS 3014 : Pengurusan Alam Pembelajaran.
Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
Lee. S.
M. (dalam Nurelida. (2015). KPS 3014 : Pengurusan Alam Pembelajaran.
Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
Bartlett
(dalam Nurelida. (2015). KPS 3014 : Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperoleh
daripada https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
Noraisah
Ibni Qasim (dalam Nurelida. (2015). KPS 3014 : Pengurusan Alam Pembelajaran.
Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
Mohd
Azrinsyah Abd Aziz. (2015). PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN. Diperoleh daripada https://prezi.com/kfa6tzvhhdjf/pengurusan-alam-pembelajaran/
Bersemangat saya baca nota kps ni sebab BTS😂😂😂
ReplyDelete