NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA.
Bab
ke-12 yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan pelbagai upaya. Bab ini menjelaskan mengenai konsep, falsafah, objektif,
peranan guru dan pengurusan pelbagai upaya serta kekangan bilik darjah Pendidikan
Khas terhadap proses pengajaran.
Konsep
Pendidikan Khas adalah program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus
sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial
individu-individu yang berkeperluan khas, iaitu individu yang mengalami
pelbagai kecacatan atau kurang upaya atau yang pintar cerdas (gifted)
Berdasarkan falsafah Pendidikan Khas, Pendidikan khas di Malaysia
adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran,
berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan
kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan
ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan falsafah pendidikan
negara.
Objektif pendidikan khas ini
adalah untuk menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan untuk murid-murid
dengan keperluan khas. Selain itu, menyediakan pendidikan yang sesuai dan
relevan kepada setiap murid dengan keperluan khas dan menyediakan peluang untuk
mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas. Seterusnya, menyediakan
bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini dan akhir
sekali memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang
pendidikan khas. Peranan guru pendidikan khas dalam mengurus tingkah laku di
bilik darjah adalah menganalisis masalah tingkah laku murid. Guru juga berperanan
dalam menghuraikan faktor salah laku dalam kalangan murid-murid berkeperluan
khas.
Aspek
keselamatan adalah penting kepada pelajar-pelajar pendidikan khas. Mereka perlu
sentiasa diberi perhatian seperti menyediakan bilik darjah yang terletak di
aras bawah dan berdekatan dengan tandas khas. Kekangan bilik darjah Pendidikan Khas
terhadap proses pengajaran menurut Goldsmith (1998) ialah “kanak-kanak yang
berkeperluan khas perlu berasa selesa, selamat dan terkawal bagi menerima
pelajaran. Justeru itu, ia penting untuk mewujudkan kesinambungan dalam
persekitaran bagi membolehkan kanak-kanak khas memberi makna terhadap dunia
sekitar mereka dan membentuk konsep tempat mereka.”
Kesimpulannya,
penyediaan peluang-peluang pengajaran dan pembelajaran yang sama rata perlu diadakan
termasuk untuk pelajar berkeperluan khas bagi membolehkan mereka berdikari dan
memperkembangkan potensi masing-masing.
Rujukan
Goldsmith
(dalam Mohd Hanafi Mohd Yasin, Hasnah Toran, Mohd Mokhtar Tahar, Safani Bari,
Siti Nur Nadirah Ibrahim & Rozniza Zaharudin. (2013). BILIK DARJAH
PENDIDIKAN KHAS PADA MASA KINI DAN KEKANGANNYA TERHADAP PROSES PENGAJARAN. Asia Pacific Journal of Educators and Education,
28, 1–9, http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=81424
No comments:
Post a Comment