NAMA: NURUL AIN SHAHIRA BINTI ROSMAN
NO. MATRIK: D20172080319
PROGRAM: ISMP MATEMATIK (AT14)
SEMESTER: 2
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA.
Bab
kesebelas yang dibincangkan di dalam kursus pengurusan pembelajaran ini ialah
pengurusan pelbagai budaya. Bab ini menjelaskan mengenai peranan sekolah dalam
pengurusan pelbagai budaya, tujuan konsep pembezaan dalam konteks pengurusan
pelbagai budaya dan cabaran dan implikasi dalam pengurusan pelbagai budaya.
Kepelbagaian
pelajar dan peranan sekolah. Sekolah memikul tanggungjawab memastikan sama ada
struktur program mereka responsif terhadap kepelbagaian pelajar atau tidak.
Pendekatan pendidikan inklusif adalah satu model untuk sekolah-sekolah
menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa. Pendidikan inklusif bermaksud usaha
untuk mengintegrasikan pelajar secara individu. Manakala istilah lain pula
mendefinisikan pendidikan inklusif sebagai satu falsafah sekolah. Dalam konteks
pendidikan inklusif, beberapa perubahan perlu dilakukan terutamanya peranan
sekolah khas iaitu dengan membuka peluang kepada pelajar yang mengalami
kecacatan teruk dan pelbagai, berperanan sebagai pusat rujukan dan perundingan
serta bekerjasama dengan sekolah biasa untuk menjayakan pendidikan inklusif dan
akhir sekali menjalankan kursus pengembangan staf atau kursus-kursus dalam
perkhidmatan guru biasa. Tujuan
pembezaan adalah untuk menggalakkan kejayaan pembelajaran dalam kalangan
pelajar dengan cara membolehkan pelajar daripada latar belakang dan kebolehan
yang berbeza untuk membuktikan apa yang mereka tahu, faham, dan apa yang boleh
mereka lakukan. Proses ini juga membuka peluang kepada pelajar untuk diberi
tugas-tugas yang sesuai dan relevan dengan kebolehan mereka.
Cabaran
dan implikasi dalam pengurusan pelbagai budaya ialah proses pendidikan sentiasa
mengalami perubahan secara berterusan. Menurut Mior Khairul Azrin (2011) menjelaskan bahawa “terdapat hubungan
yang renggang antara murid Islam dan bukan
Islam, kurangnya pergaulan antara
murid Islam dan murid bukan Islam terutama selepas waktu sekolah, kurangnya
pengetahuan dan tidak memahami dengan
mendalam mengenai budaya, amalan,
dan adat resam
sesuatu kaum.” Bagi menghadapi
perubahan ke arah menangani kepelbagaian pelajar secara berkesan dan
berkualiti, terdapat 2 kaedah yang boleh dilakukan oleh guru iaitu melalui
program perguruan asas atau pra perkhidmatan. Sukatan pelajaran pendidikan guru
di maktab dan universiti perlu dikaji semula untuk menekankan komponen
kepelbagaian pelajar dari pemahaman konsep dan kaedah, struktur serta
organisasi sekolah yang mendokong falsafah inklusif. Seterusnya, melalui kursus
dan perkhidmatan. Kursus dalam perkhidmatan dilakukan secara berterusan untuk
membantu para guru menangani perubahan secara berkesan.
Kesimpulannya,
guru merupakan aset penting dalam pembentukan pelajar yang pelbagai budaya.
Seseorang guru itu haruslah berusaha dalam menangani masalah pelajar-pelajarnya
yang datang dari pelbagai sudut dan aspek.
RUJUKAN
Mior
Khairul Azrin (dalam Ab. Halim Tamuri
& Nur Hanani Hussin, (2017). Pendidikan Abad ke-21 Dalam Kepelbagaian
Budaya: Cabaran dan Harapan. Diperoleh daripada (PDF) Pendidikan Abad ke 21
Dalam Kepelbagaian Budaya: Cabaran dan Harapan
No comments:
Post a Comment